Wie is 7 Men?
Over Ronald Bos

Mijn expertise in logo-ontwerp
Mijn naam is Ronald Bos. Al mijn hele leven ben ik geïnteresseerd in oude beschavingen, vreemde talen en occulte kennis. Denk hierbij aan onderwerpen als astronomie, astrologie, filosofie, taalfilosofie, natuurkunde, geometrie, theologie, fysiologie, archeologie, mythologie, numerologie, etymologie, kabbala, biologie, alchemie, semiotiek (tekenleer), enzovoort. Combineer dit met mijn jarenlange ervaring als grafisch vormgever, dan krijg je een unieke benadering van logo-ontwerp waarin symboliek, psychologie en visuele strategie samenkomen.
Mijn boek ‘Dansen als een edelman’
In mijn boek ‘Dansen als een edelman’ deel ik mijn passie, ervaring en inzichten. Wil je jouw creativiteit verdiepen en de impact van jouw visuele boodschappen vergroten? Ontdek de geheimen achter wereldberoemde logo’s, leer de kracht van visuele expressie te benutten en krijg inzicht in de universele symbolen die onze wereld vormgeven.
Masterclasses, presentaties & workshops
Werk je bij een ontwerp-, branding-, reclame- of mediabureau en zoek je naar manieren om je werk te verbeteren? Of wil je de medewerkers van je bedrijf op een andere manier naar vormgeving laten kijken? Laat mij een masterclass verzorgen die jullie direct kunnen toepassen. Voor scholieren en studenten bied ik ook toegankelijke presentaties en workshops voor een vliegende start.
FAQ – Veelgestelde vragen
Ik combineer diepgaande kennis van o.a. astrologie, psychologie, archetypen en andere symboliek met strategisch design. Elk logo wordt op maat ontworpen om niet alleen visueel te overtuigen, maar ook onbewuste associaties op te roepen bij je doelgroep. Dit zorgt voor een krachtig, gelaagd beeldmerk dat langdurig impact maakt.
Ja, zolang de symboliek strategisch en zinvol wordt toegepast. Het werkt bijzonder goed voor bedrijven die een gelaagd merkverhaal willen vertellen en zich onderscheidend willen positioneren ten opzichte van hun concurrenten die alleen maar een mooi plaatje hebben.
Natuurlijk!
Symboliek kan krachtig zijn, maar moet zorgvuldig worden toegepast om onbedoelde negatieve associaties te voorkomen. Ik vermijd symbolen met beladen of dubbelzinnige (lees: duistere of sinistere) betekenissen en zorg ervoor dat de visuele boodschap altijd in lijn is met de kernwaarden van je merk. Bovendien integreer ik de elementen subtiel, zonder dat ze de leesbaarheid of herkenbaarheid van het logo beïnvloeden.
Gemiddeld duurt het traject 4 tot 6 weken. Dit omvat onderzoek naar je merk(naam) of onderneming, doelgroep en markt, het ontwikkelen van concepten en meerdere feedbackrondes om tot een definitief, strategisch doordacht logo te komen.
Ja, ik kan zeker advies geven rondom de introductie en toepassing van het logo binnen je merkidentiteit. Mijn opdrachtgevers vragen meestal om een zogenaamd brandbook, die ik als PDF of online oplever. Dit laatste heeft vele voordelen, omdat het voor alle gebruikers heel toegankelijk en altijd up-to-date is.
Mijn starttarief voor een ontwerp is €700,-, waarna de prijs afhangt van verschillende factoren, zoals de bedrijfsomvang, ontwerpcomplexiteit, gewenste diepgang en specifieke wensen. Een logo met diepere symboliek en strategische analyses vereist bijvoorbeeld meer onderzoek en uitwerking dan een eenvoudig beeldmerk. Elk ontwerptraject is maatwerk, afgestemd op jouw merk en doelgroep. Daarom bespreken we vooraf je wensen en doelen, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.
Zeker. We starten met een vrijblijvend en kosteloos gesprek om je wensen, doelen en merkidentiteit te bespreken. Op basis hiervan kan ik al goed inschatten wat de beste aanpak zal zijn.
Ik werk voor bedrijven in uiteenlopende sectoren, van bouw en maakindustrie tot entertainment, retail en financiële dienstverlening. Ook ZZP’ers, start-ups, scale-ups en techbedrijven weten mij te vinden, net als organisaties in de zakelijke dienstverlening en horeca. Of het nu B2B of B2C is, het gaat altijd om één ding: een logo dat méér doet dan er goed uitzien – het vertelt je verhaal met diepgang (en verborgen symboliek).
Dan lees je mijn boek ‘Dansen als een edelman‘, of als je liever Engelstalige boeken leest ‘The Dance of the King‘. Die laatste bevat nóg meer informatie dan de Nederlandstalige versie.